Czy warto ćwiczyć na bieżni? Pytanie jest źle postawione. ZAPYTAJ JAK ĆWICZYĆ NA BIEŻNI.

 

W niektórych kręgach amatorów biegania czy zwolenników ćwiczeń w dużych grupach, temat „czy warto ćwiczyć na bieżni" uchodzi za kontrowersyjny. Tymczasem zagadnienie to zostało już dawno przebadane przez naukowców. Różnice, między treningiem na asfalcie czy piasku, a treningiem na bieżni, owszem istnieją. Do najważniejszych należy inna praca nóg. Wzorzec ruchu, jaki utrwala się w naszym mózgu przy treningu na bieżni jest nieco inny niż przy treningu w terenie.

Badania naukowe pokazują, że na bieżni łatwiej jest rozwinąć wysokie prędkości - wydatek energetyczny, z jakim się one wiążą jest przy treningu na maszynie pozwala na efektywne spalanie zbędnych kalorii. Wiąże się to głównie z mniejszym oporem powietrza.
Na bieżni wydłuża się też krok biegacza - średnio o około 5%.

Dobrze jest zastanowić się jak wykorzystać możliwości, które daje bieżnia.
Trudno bowiem zaprzeczyć, że ćwiczenia na maszynie znakomicie wpływają na sprawność fizyczną, kondycję i zyskanie szczupłej sylwetki.

Bieżnia ma swoje niekwestionowane zalety. Niektóre z nich są oczywiste: możliwość biegania o każdej porze dnia, niezależnie od pogody i pory roku, mniejsze obciążenie stawów i minimalne ryzyko kontuzji. Inną zaletą jest możliwość precyzyjnego zaplanowania treningu - możemy na przykład ustawić prędkość i obciążenie podczas biegu oraz obserwować ilość spalanych kalorii czy pokonany dystans. Na skuteczność i różnorodność treningu wpływ mają dostępne programy.

Prawdziwym ułatwieniem treningu na bieżni jest możliwość zmiany kąta nachylenia pasa biegowego. Ta prosta operacja pozwala symulować bieg pod górę, a tym samym zwiększyć intensywność treningu (ilość spalonych kalorii).

Należy dodać, że na Zachodzie (Europa i USA) odchodzi się od tradycyjnych form ćwiczeń w dużych grupach, w których prowadzący nie jest w stanie osobiście dopilnować aby każda osoba wykonywała ćwiczenia bezpiecznie i z należytą starnnością. 

Sytuacja skłania ku indywidualnym treningom.

Profesjonalne zachodnie kluby wyposażone są w kilkadziesiąt bieżni, na których każdy może sam narzucić sobie intensywność treningu i zaplanować z matematyczną dokładnością efekty swoich wysiłków, które błyskawicznie zbliżają do osiągnięcia idealnej sylwetki
- de facto ćwicząc w grupie na salach z wieloma bieżniami.