Owoce sezonowe

Jak zwykle we wszystkim potrzebny jest umiar. Owoce sezonowe mają wysoką wartość odżywczą, a także są źródłem energii, która spożywana w nadmiarze jest odpowiedzialna za dodatkowe kilogramy. Z przyjemności jedzenia owoców sezonowych korzystajmy więc rozsądnie.
Owoce sezonowe spełniają ważną rolę w racjonalnym żywieniu człowieka. Pozyskiwane owoce w naszym klimacie pod różnymi postaciami zaspokajają przez cały rok zapotrzebowanie na witaminy i sole mineralne.

Truskawki - mają szczególnie dużo witaminy C (np. 100 gramów surowych truskawek pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę). Ponadto zawierają witaminy z grupy B i karoten. Bogactwo składników mineralnych - zwłaszcza potasu, wapnia i magnezu - działa odkwaszająco. Truskawki regulują pracę wątroby i wydzielanie żółci, a zawartość żelaza sprawia, że truskawki mają działanie krwiotwórcze i wzmacniające. Uważa się, że truskawki, bogate w pektyny, mogą mieć korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy obniżając poziom cholesterolu.

 

Maliny - są źródłem witamin C, K, B1 i B2, PP, karotenu, błonnika, związków mineralnych. Im więcej witaminy C, tym aromatyczniejsze owoce. Maliny mają też właściwości lecznicze, zarówno owoce jak i liście, stosowane są jako środek na przeziębienie. A to dlatego, że zawierają substancje organiczne i olejki eteryczne mające właściwości rozgrzewające i antyseptyczne. Maliny ponadto uważane są za jedno z najlepszych źródeł błonnika wśród owoców i dzięki temu mają właściwości przeczyszczające. Są synonimem zdrowia i piękna.

Wiśnie - głęboko bordowy kolor świadczy o bezcennych wartościach odżywczych wiśni i o tym, że zawierają jeden z naszych najskuteczniejszych antyoksydantów w postaci bioflawonu. Ponadto są źródłem witaminy C i karotenu. Mówi się czerwony jak wiśnia, a powinno się rzec zdrowy jak wiśnia. Owoce te są bowiem dobrym źródłem potasu, wapnia i magnezu - pierwiastki te wzmacniają pracę mięśnia sercowego. W wiśniach możemy znaleźć witaminy z grupy B, co wpływa na zachowanie równowagi w procesach metabolicznych i pracy układu nerwowego. Kwaśne wiśnie mają działanie pobudzające procesy trawienne i ruchy jelit. Ponadto działają przeciwzapalnie.

Czereśnie - to przede wszystkim owoc o wartościach smakowych. Owoce czereśni zawierają duże ilości potasu, a także wapń, żelazo i jod. Czereśnie posiadają właściwości moczopędne, a także działają przeciwreumatycznie i przeciwmiażdżycowo.

Przy przygotowywaniu owoców do konsumpcji, należy zwrócić uwagę na jak najmniejsze straty witamin i związków mineralnych. Można to osiągnąć poprzez: krótki okres przechowywania, nie przetrzymywania owoców w wodzie, nie dopuszczanie do wyciekania soku, wkładanie owoców do wrzącej wody i szybkie zagotowanie, mrożenie w porcjach do jednorazowego spożycia lub pasteryzację w soku własnym bądź z niewielką ilością cukru.